HomeHelpSearchLoginRegister

Welcome, Guest. Please login or register.
September 07, 2010, 03:38:58 AM

Login with username, password and session length
Search

News
Changed visitor target to Ip Man Ving Tsun lineage. Extra board added for other lineages...

Stats
4167 Posts in 668 Topics by 254 Members
Latest Member: weakstudent
+  vt4um
|-+  Ving Tsun, 詠 春 (Please limit politics!)
| |-+  Ving Tsun Forum Nederlands (Moderators: Dave, Ron)
| | |-+  Praktijkvoorbeeld
« previous next »
Pages: [1] Print
Topic: Praktijkvoorbeeld  (Read 237 times)
Dave
Administrator
Forum addict

Loosing is not an option!

info@vingtsunupdate.com
WWW Email
« on: June 23, 2010, 11:27:25 AM »

Een leerling van mij stuurde mij onderstaand verhaal waarop ik hem reeds een antwoord heb gegeven. Toch leek het mij interessant om het even op het forum te delen. Wellicht leuke stof tot een discussie..

Een vraag over een praktijk voorbeeld:

Je kent vast het winkelerf in het centrum, de weg tussen het gemeentehuis en de Hema zal ik maar zeggen. Fietsers hebben daar voorrang.
Man rijd op zijn fiets ter hoogte van het gemeentehuis en steekt zo over naar de Hema. Hij heeft voorrang. Vervolgens wordt hij (wat expres leek) aangereden door een "foute" BMW. Man zegt iets tegen de chauffeur van de BMW die vervolgens uitstapt naar de man loopt schreeuwend dat hij dit expres doet (natuurlijk rij je met een fiets expres op auto af??), gaat dreigend voor hem staan en geeft hem een kopstoot ...
Ik zelf had mijn auto bij de bushalte staan om mijn vrouw uit te laten stappen. Kinderen zitten achterin dus ga ik niet op zo'n situatie aflopen met de kans dat de bedreigde man de benen neemt en ik daar sta.

Vraag; Tegenstander staat voor hem, heeft hem nog niet aangeraakt, maar staat zo dicht bij, dat de tegenstander een kopstoot kan uitdelen. Hoe had de man moeten reageren? Kwam de tegenstander al te dicht bij?

A clever fighter, is one who not only wins, but excels in winning with ease. (Sun Tzu, The art of war)
Mick
Newbie
*

« Reply #1 on: June 23, 2010, 12:31:04 PM »

Ja, duidelijk! twee keuzes; doe een flinke stap naar achteren of begin zelf te 'slaan'
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: